måndag 1 december 2014

Thanksgiving-drama

E hade ett läkarbesök tisdagen innan Thanksgiving. Jag skulle varit med, men de ropade in henne innan hennes bokade tid, så jag kom sent (i tid). De kontrollerade fostrets puls och tog ett blodprov för del två av de genetiska testerna. Ingen större dramatik.
Mer drama blev det när jag efter att ha kommit hem från gymmet senare samma dag lade plånboken på taket till bilen medan jag strulade med att hämta posten ur brevlådan. Jag lyckades glömma den där och har inte sett den sedan (försvann nog på vägen till jobbet nästa morgon). Ingen plånbok innebar spärrade kreditkort och försvunnet green-card. Utan green-card fick vi ställa in vår resa till Kanada som vi skulle göra under Thanksgiving-helgen för att hälsa på en vän som bor där.
Då våra planer för Thanksgiving gick i kras så överraskade E mig med att ha packat bilen, så när hon hämtade mig från jobbet (jag hade ju tappat körkortet, så jag kunde inte köra till jobbet själv den dagen) så gick inte resan hem utan till hennes föräldrars lägenhet i Key West för lite ledighet där istället.
Jag har bokat en tid hos immigrationsmyndigheten (första möjliga var 10e December) så förhoppningsvis kan jag få en stämpel i passet som fungerar som tillfälligt green-card, annars får vi ställa in resan till Sverige i Jul också :-(. Det tar ca sju månader och kostar $425 att ersätta ett förlorat green-card. Lägg till det att det är dags för mig att söka Amerikansk medborgarskap och det kostar $680...

2 kommentarer:

  1. Finns det ingen möjlighet att ha ett extra green-card om olyckan är framme, som exempelvis en extra bilnyckel?

    SvaraRadera
  2. Nja, man kan inte ha två, men det är ganska många som bara har en kopia på kortet med sig i plånboken och har originalet i säkert förvar. Rent tekniskt är det olagligt och man kan få böter, men jag tror inte att det är vanligt att råka ut för det. Man måste dock ha originalet med sig om man reser utomlands, annars blir det svårt att komma tillbaka in i USA.

    SvaraRadera