måndag 6 april 2015

Täcks det av försäkringen, del 5

Även om man gjort sin läxa ordentligt och ser till att välja ett sjukhus och en läkare som täcks av försäkringen finns det en risk att några av läkarna som behandlar dig, t.e.x. läkaren som ger dig bedövning, inte ingår i ditt "network". Om de är "in-network" kan det också hända att de inte accepterar de kontrakterade priserna (Tar mer betalt än vad försäkring täcker). Om man inte vet om detta i förväg sitter man där med en räkning som blev mycket större än man trodde.
Trots att jag vet om detta i förväg är det enormt svårt att veta hur jag skall bära mig åt för att inte hamna i den situationen. Tänk om den enda läkaren som finns att tillgå inte täcks av försäkringen? Jag har mailat försäkringsbolaget för att fråga vad jag måste göra i förväg för att undvika denna situation. Jag hyser inget större hopp om att få ett bra svar dock. Jag får kanske fråga varje läkare innan de behandlar E "Är du in-network?", "Accepterar du de kontrakterade priserna?", "OK intyga det skriftligt först..."

Här är en länk till en artikel i Slate om den här problematiken...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar