tisdag 9 juni 2015

Snart Amerikan.

Igår var det dags för mig att intervjuas för Amerikanskt medborgarskap. Jag skulle infinna mig på immigrationskontoret klockan 13:40. En halvtimme innan utsatt tid tog jag mig förbi metalldetektorerna i entrén. Jag fick veta att jag inte kunde checka in förrän 15 minuter före min angivna tid så jag fick sitta ned och vänta ett tag. Efter att jag checkat in i receptionen tog det ytterligare nästan en timme innan det blev min tur. Jag passade på att plugga på de 100 frågor som de kan ställa under intervjun. Av de 100 frågorna måste man få minst sex rätt av de 10 frågor de väljer ut (Läs frågorna och svaren här).

När jag hade svarat rätt på sex frågor ställdes inga fler då jag redan hade minst sex av tio rätt. Förutom de berömda frågorna fick jag även visa att jag kunde läsa och skriva Engelska genom att läsa en mening på ett papper och skiva ned en annan mening. Resten av tiden gick åt att reda ut hur det kom sig att jag hade bytt efternamn (Att en man tar en kvinnas efternamn när man gifter sig händer i princip aldrig i USA), samt för att förklara varför jag bytt ordningen på mina förnamn (Mitt första förnamn är också en förkortad variant av ett flicknamn på Engelska...). De hade inga problem med mina namnbyten, de ville bara försäkra sig om att de var dokumenterade korrekt på det personbevis på Engelska som jag hade givit dem. När det var avklarat gick vi igenom alla resor jag gjort utanför USA de senaste åren samt mina svar på frågorna på medborgarskapsansökan.

När man ansöker om medborgarskap så fyller man i ett dokument som liknar de frågor som ställs på ESTA-ansökan för resor till USA. Den här ansökan har dock mycket fler frågor.

-Har du rekryterat barnsoldater
-Har du våldtagit
-Är du, eller har du varit narkoman
-Har du blivit arresterad
-Har du militär träning (Vilket jag i och för sig har)
-Har du deltagit i paramilitära organisationer
-osv, 27 sidor med frågor har jag för mig.


Nu väntar jag bara på att få en tid för att svära eden och få mitt medborgarskap. Eventuellt kan det bli en ceremoni den 4e Juli. Det skulle vara kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar