måndag 15 september 2014

FMLA

Här i USA finns det ingen betald föräldraledighet. Det närmaste man kommer är FMLA. Family and Medical Leave Act. Det är en lag som ger dig rätt att ta 12 veckor obetald ledighet efter att du fått barn. Detta gäller både pappor och mammor. Olika företag har olika regler kring detta, men jag kan använda semester och annan betald ledighet som del av mina 12 veckor.


  • Jag har sparat ihop en vecka komptid (max jag får spara).
  • Jag sparar en vecka av min semester till nästa år (Jag får max spara en vecka av de två veckor jag får).
  • Jag får ta max en vecka av min "sick leave" för föräldraledighet per år.
  • Jag har två veckor semester jag kan ta ut (jag får två per år här istället för fem i Sverige)
  • Jag får tre "floating holidays" per år.
  • Då jag inte varit sjuk alls i år får jag en extra ledig dag nästa år.


Totalt ger detta mig nästan sex veckor som jag kan få betald föräldraledighet nästa år. Det innebär att jag får ta obetald ledighet de resterande sex veckorna om jag vill ta ut dom, samt att jag inte får någon (separat) semester alls 2015.
När barnet föds har jag tänkt ta två veckor ledigt. Jag tar nog ut komptiden först, då har jag möjlighet att tjäna in mer komptid under året som jag kan använda när jag tar pappaledigt senare.

2 kommentarer:

  1. Gäller samma för mamman? Jag må säga att det är som att glida fram på ett bananskal i Sverige jämte mot USA vad gäller att bli förälder ser jag...

    SvaraRadera
  2. Ja samma gäller för mamman. Om hon föder med kejsarsnitt så kan hon använda ytterligare ett par veckor sjukfrånvaro om hon har sjukdagar sparade dock.

    SvaraRadera